Er is niets zo onveilig als alleen een wachtwoord gebruiken om ergens in te loggen. Ja, dat lees je goed! Enkel en alleen een wachtwoord als authenticatiemiddel zorgt ervoor dat accounts ontzettend kwetsbaar zijn. Niet voor niets is multifactorauthenticatie binnen de online werkplek daarom de standaard. Wat is het precies en waarom is het een absolute vereiste voor digitale veiligheid? Dat lees je hier.
Authenticatie betekent dat je bevestigt wie je zegt dat je bent. De meest gebruikelijke methode hiervoor was voorheen simpelweg het gebruik van een gebruikersnaam en wachtwoord. Echter is het grote gevaar dat met slimme tools wachtwoorden eenvoudig te achterhalen zijn voor hackers.
Er zijn natuurlijk manieren om wachtwoorden zo veilig mogelijk te maken. Denk aan het gebruik van lange wachtwoorden (ook wel ‘wachtzinnen’ genoemd), waarbij speciale karakters, cijfers en (hoofd)letters worden gecombineerd. Daarnaast is het absolute noodzaak om deze wachtwoorden regelmatig te wijzigen.
Maar ondanks alle manieren om wachtwoorden te optimaliseren, is het gebruik van enkel en alleen een wachtwoord niet meer van deze tijd. Om die reden is multifactorauthenticatie, ook wel afgekort tot MFA, in het leven geroepen. Maar wat is dit precies?
Multifactorauthenticatie zorgt ervoor dat je bij het inloggen als gebruiker meerdere, verschillende stappen moet doorlopen. Op die manier verifieer je dat je bent wie je zegt dat je bent.
MFA is de basis van veiligheid binnen de digitale werkplek. De configuratie van deze functionaliteit is een vereiste om veilig in te kunnen loggen. Dit is dan ook de reden dat het een onderdeel is van de security van de Online Werkplek en daarmee standaard in iedere Modern Workplace licentie van Score Utica zit.
Ga je aan de slag met de Online Werkplek van Score Utica, dan helpen we je ook direct bij het instellen van MFA. We houden hierbij rekening met twee belangrijke uitgangspunten.
Het belangrijkste uitgangspunt bij het inrichten van multifactorauthenticatie is dat het veilig moet zijn. Ten alle tijden moeten jouw data en gegevens goed beschermd blijven.
Op de tweede plaats komt de gebruiksvriendelijkheid. De online werkplek en alle applicaties binnen de werkplek moeten veilig zijn, maar het moet niet tot frustratie of tijdverlies leiden. Om die reden zijn er verschillende integratiemogelijkheden en vormen van multifactorauthenticatie mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan passwordless inloggen. Zo maken we het inloggen zo veilig mogelijk, zonder het de eindgebruiker onnodig lastig te maken.
Multifactorauthenticatie bestaat altijd uit minimaal twee stappen. De eerste authenticatie is vaak een wachtwoord. De tweede security factor verschilt. Dit kunnen stappen zijn zoals een SMS, een telefoongesprek op de mobiele of vaste telefoon of een notificatie via een authenticatie-applicatie.
Binnen de Online Werkplek op basis van de Microsoft 365-diensten, ziet dit er in de praktijk als volgt uit:
Het inloggen vereist dus een van de bovenstaande extra stappen, iets meer moeite tijdens het inloggen, maar de veiligheid die je ermee wint is enorm. Samen bekijken we welke vorm van MFA het beste bij jouw organisatie en de eindgebruiker past.
Het is van belang dat je ten alle tijden gebruikmaakt van MFA. Het is de basis voor een goede digitale veiligheid. Het ontbreken van multifactorauthenticatie zorgt er namelijk voor dat je data minder veilig opgeslagen staat.
In een aantal branches (zoals de energiesector en de overheid) is het momenteel al verplicht om MFA te gebruiken. Ook is het vanaf juli verplicht om multifactorauthenticatie te gebruiken wanneer je werkt met Azure.