Beheer op afstand stelt IT-professionals in staat om computers, netwerken en systemen te beheren zonder fysiek ter plaatse te zijn. Dit omvat een breed scala aan taken, van het oplossen van technische problemen tot het uitvoeren van updates en beveiligingscontroles. Met tools zoals Quick Assist bieden support medewerkers snel en efficiënt hulp, zonder dat er direct een engineer ter plaatse hoeft te komen.
Beheer op afstand biedt tal van voordelen voor organisaties:
Quick Assist is zeker geschikt voor bedrijven. Met Quick Assist kunnen collega’s elkaar gemakkelijk (computer) hulp op afstand bieden. Ook zou de helpdesk de computer kunnen overnemen om lastige problemen snel op te lossen.
Om te starten met Quick Assist moeten beide personen moeten de app ‘Quick Assist’ downloaden en opstarten. De persoon die hulp biedt verstuurd de beveiligingscode naar de persoon die hulp nodig heeft. De persoon in hulp voert deze code in op zijn of haar pc en geeft vervolgens toestemming aan de hulpverlener. De hulpverlener kan nu computerhulp op afstand bieden.
TeamViewer is een alternatief voor Quick Assist, maar Quick Assist is al vooraf geïnstalleerd op Windows 10 en 11.
Quick Assist werkt met een beveiligingscode die elke 10 minuten veranderd. Dit om veiligheid en brute forcing te voorkomen. Daarnaast kunnen beide partij de verbinding op elk gewenst moment verbreken, dit om de veiligheid te waarborgen.
Remote Desktop Protocol is een door Microsoft ontwikkeld eigen protocol dat een gebruiker een grafische interface biedt. Dit om zo via een netwerkverbinding verbinding te maken met een andere computer.