Maak kennis met Viet-Ha: van stagiair tot Technical Cloud Consultant

Auteur: Lennart Boele

Ben je in de afgelopen jaren een van de blije gebruikers van de Modern Workplace van Score Utica geworden? Dan is de kans groot dat je Viet-Ha Nguyen weleens over de vloer hebt gehad of telefonisch hebt gesproken. Als 29-jarige Technical Cloud Consultant is hij begonnen als stagiair en is hij inmiddels al 7 jaar een van de vrolijke gezichten van het technische cloud team. In deze serie maak je kennis met de mensen die Score Utica zo’n leuk bedrijf maken. Want naast dat je blij wordt van onze oplossingen, horen wij gelukkig heel vaak dat ook onze mensen het verschil maken. Benieuwd wie Viet-Ha is en waarom hij nog met net zoveel plezier naar zijn werk gaat als toen hij 7 jaar geleden begon?

Vaak achter de computer

Van jongs af aan was Viet-Ha al met IT bezig, maar toch had hij nog het wijze advies van zijn vader nodig om definitief die kant op te gaan. “In het tweede jaar op de middelbare school moest ik een keuze maken van welke kant ik op wilde. Ik twijfelde nog maar mijn vader zei: “je zit toch al vaak achter de computer, waarom kijk je niet naar wat je met IT kunt doen?” Sindsdien ben ik er eigenlijk nooit meer van afgestapt.” Na de middelbare school volgde een ICT-opleiding in Utrecht en bij opleidingen horen ook stages. Perfect, want op dat moment vonden Viet-Ha en Score Utica elkaar. De stageperiode van een halfjaar was een succes en toen werd gevraagd of hij wilde blijven hoefde hij niet lang na te denken.

“Je zit toch al vaak achter de computer, waarom kijk je niet naar wat je met IT kunt doen?”

Van stagiair tot consultant

Stage lopen bij Score Utica betekent dat je vanaf dag 1 wordt gezien als volwaardige medewerker. Toen Viet-Ha vast in dienst kwam veranderde er dus in eerste instantie niet veel. Als eerstelijns supportmedewerker zorgde hij er samen met directe collega’s voor dat dringende vragen en issues van klanten snel worden opgelost. “In mijn eerste drie jaar nam ik in deze rol dus veel de telefoon op om klanten te helpen met vragen die zij op dat moment hadden. Verder zorgde ik ervoor dat ingestuurde tickets met wijzigingen of issues werden verholpen zodat de klant snel weer verder kan.” Na deze drie jaar werd het tijd voor de volgende stap, de stap naar Technical Cloud Consultant. Een rol die Viet-Ha op het lijf geschreven is.

Werkzaamheden in een notendop

"Als Technical Cloud Consultant houd ik mij grofweg bezig met drie hoofdzaken: nieuwe projecten, klantbezoeken en het oppakken van tickets die wat meer uitzoekwerk nodig hebben.” Zodra wij een nieuwe klant mogen verwelkomen die de stap maakt naar de Modern Workplace komen de Technical Cloud Consultants in actie. “Nadat de handtekening is gezet gaan wij langs op locatie om te controleren of de hardware voldoet aan de eisen die nodig zijn, hoe de huidige werkzaamheden eruitzien en waar de data staat. Van daaruit kijken wij naar wat er vervangen moet worden en gaan wij de nieuwe omgeving bouwen. Alles om ervoor te zorgen dat de overstap zo soepel mogelijk verloopt en dat het werk van de klant er alleen maar makkelijker op wordt. Vervolgens testen wij de omgeving samen met de klant om zeker te weten dat alles staat zoals het moet staan en daarna kunnen we live!”

Viet-Ha en Kevin

Behulpzaam zijn maakt mij gelukkig

Wat maakt dit werk zo leuk voor Viet-Ha? “Eigenlijk komt alles hierin samen wat ik leuk vind: ik vind communicatie super belangrijk, maar ook leuk. Ik kan bij de klant op bezoek zodat zij en ik een gezicht hebben bij de naam. Verder maakt behulpzaam zijn mij echt gelukkig.” Die behulpzaamheid komt niet vanuit het niets. De roots van Viet-Ha's ouders liggen in Vietnam en zijn moeder heeft soms moeite met de Nederlandse taal. “Als er een afspraak gemaakt moet worden bij de dokter of we moeten andere praktische zaken regelen dan helpen mijn zus en ik mijn moeder om dit te regelen. Dat doen wij al jaren en ik vind het ook echt leuk om dat te doen. Je kunt iemand helpen en daar word ik blij van. Dat zie ik ook terug in mijn werk. Voor sommige klanten is IT niet iets waar ze dagelijks mee bezig zijn, dus dan vind ik het leuk om ze te kunnen helpen met onze expertise.”

Waarom Score Utica?

Afsluitend, wat maakt Score Utica leuk voor jou, voor nieuwe collega’s én voor onze klanten? “Voor mij (en nieuwe collega’s) betekent Score Utica dat ik in een heel gezellig en professioneel team werk waarin ik mij continu kan blijven doorontwikkelen met nieuwe certificaten en kennis die ik weer opdoe van andere collega’s. Iedereen motiveert elkaar en je kunt bij iedereen terecht. Verder krijg je veel vertrouwen vanuit het bedrijf. Voor onze klanten is het mooiste dat wij alles hebben wat de klant nodig heeft, van internet tot telefonie tot IT. Je zit bij één leverancier en het voordeel is dat je altijd weet waar je terecht kunt. Mocht er een uitdaging zijn dan hoef je bijvoorbeeld niet onnodig veel te schakelen met verschillende partijen. En wij hebben natuurlijk een heel goed team wat voor je klaarstaat!”

Kennismaken?

Ben je als organisatie op zoek naar experts die jou kunnen helpen met de stap naar de moderne werkplek of ben je op zoek naar een stage of de volgende stap in jouw loopbaan? Neem gerust contact op of bekijk onze vacatures!

Contact opnemen Naar vacatures