Sinds thuiswerken het nieuwe normaal is, vragen we allemaal nog meer van onze internetaansluiting. Zeker wanneer partner en kinderen thuis zin, kun je daarvan de nadelen ervaren. Met een gamende dochter, Netflixende zoon en videobellende echtgenoot wordt je thuisnetwerk flink belast. Dan kun je een managed werkplek hebben die perfect is ingericht, maar alsnog niet optimaal werkt. Vaak kun je wifiproblemen oplossen door de volgende instellingen te checken (en eventueel te wijzigen):
Internetproblemen worden mogelijk veroorzaakt doordat je internetverbinding niet snel genoeg is. Via de speedtest van KPN kun je de snelheid van je internetverbinding meten:
Is de internetsnelheid lager dan je provider belooft? Neem dan contact op met je provider. Het kan zijn dat je snelheid wat minder is via je wifiverbinding of als anderen ook gebruikmaken van je netwerk. Houd daar rekening mee. Misschien kan je provider wel zorgen voor snellere verbinding of kun je een sneller pakket afsluiten. De snelste verbinding is glasvezel, een minder snelle up- en downloadtijd krijgen je bij xDSL, coax en 4G/5G.
"Internetproblemen worden mogelijk veroorzaakt doordat je internetverbinding niet snel genoeg is."
Standaard zenden de meeste routers uit op kanaal 6 op de 2,4 GHz-band. Daardoor zit die vaak bomvol, terwijl de 5 GHz-band vrijwel ongebruikt blijft. Ook zijn niet alle 13 kanalen op de 2,4 GHz-band even goed bezet. Op een smartphone of tablet die draait op Android ku je met de gratis app Wifi Analyzer zien hoe druk de wifikanalen en wifibanden zijn. Voor macOS (OS X) kun je de gratis app InSSIDer 3 hiervoor gebruiken. In de instellingen van je modem kun je het kanaal en de band wijzigen.
Bij een moderne router kun je ook de kanaalbreedte aanpassen. Controleer bij welke stand je de hoogste snelheid hebt. De mogelijke standen zijn ‘Automatisch’, ‘20 MHz’, ‘40 MHz’ en ‘20 en 40 MHz’ – soms is ook ‘80 MHz’ mogelijk.
De wifistandaard kan niet compatibel zijn met jouw apparaat. Bovendien kan een nieuwere wifistandaard hogere snelheden opleveren. Sowieso geldt: als je modem of router ouder dan 6 jaar is, is een nieuwe modemrouter een slim idee.
Misschien heb je de beste plaats in huis voor je thuiswerkplek gevonden, maar is het wifisignaal daar niet perfect. Een slecht wifisignaal wordt veroorzaakt door obstakels, zoals een muur of deur. Een modem, wifi-router of Access Point die is weggestopt in een hoek van de meterkast kan ook niet optimaal zijn werk doen. Het beste bereik heb je met een wifi-router of Access Point die hoog op een centrale plek staat en geen last heeft van stoorzenders als een babyfoon of magnetron.
De gemiddelde all-in-one thuismodem die je van een provider krijgt, is verouderd of van mindere kwaliteit. Ook is zo’n modem-router vaak niet geüpdatet met de laatste firmware en daardoor presteert hij minder goed. Soms zijn ook bepaalde soft- en hardwarefuncties uitgeschakeld en vaak is de modem-router ook niet altijd goed beveiligd als die uit de verpakking komt. Dat levert flinke risico’s op, want internetcriminelen kunnen zo:
Vanuit veiligheidsoverwegingen en beheersperspectief kun je overwegen om als werkgever te zorgen voor een betrouwbare internetverbinding voor thuiswerkers. Ook kun je een extra veilige modem, router of wifiversterkers voor thuiswerkende medewerkers overwegen. Of medewerkers aansporen een snellere internetverbinding te nemen en een deel van de kosten vergoeden. Sommige bedrijven werken precies om deze reden al met een structurele thuiswerkbijdrage. Zo hanteert het internationale accountantsbedrijf PricewaterhouseCoopers een maandelijkse onkostenvergoeding en vergoedt het deels het internetabonnement van thuiswerkers.
Zijn deze tips nuttig en wil je graag meer thuiswerktips ontvangen? Download dan onze ultieme gids voor de optimale thuiswerkplek. Daarin lees je precies wat je allemaal nodig hebt om efficiënt en veilig je werk op afstand te kunnen doen - of veilig thuiswerken mogelijk te maken. Je krijgt dus veel meer informatie dan we al delen in onze boogartikelen over de optimale thuiswerkplek. Wil jij de gids ontvangen?